Operatívne koučovanie je jedným zo spôsobov efektívneho vedenia ľudí. Nadriadený pomocou koučovacích otázok pomáha pracovníkovi identifikovať a tiež zrealizovať najlepšie riešenie aktuálne vzniknutej situácie alebo problému.

Operatívne koučovanie je vhodné vtedy, ak sa týka riešenia vecí alebo situácií, ktoré sú v kompetencii a v pracovnej náplni podriadených pracovníkov. Tí však často očakávajú riešenie od svojho nadriadeného. Je to pre nich jednoduchšie, pretože nepreberajú zodpovednosť za výsledok. Často si však nevedia dať rady s danou situáciou.

Niekedy je súčasťou firemnej kultúry alebo vedenia manažéra fakt, že veci riadi a rozhoduje o nich sám.

Samotný manažér má vždy možnosť navrhnúť riešenie. Má tiež možnosť neprijať návrh riešenia svojho podriadeného. Ideálne však je, ak riešenie hľadá sám podriadený a to v rámci operatívneho koučingu poskytnutého nadriadeným. Vlastné riešenia sú pre človeka hodnotnejšie, lepšie sa s nimi stotožní a rýchlejšie za realizáciu preberá zodpovednosť.

Takéto koučovanie prebieha v konkrétnej situácii, ktorá sa práve naskytla a trvá pár minút.

Je to pre manažéra časovo náročnejšie, ale do budúcnosti veľmi efektívne.

Pri koučovaní manažér zdieľa svoje mentálne modely a prístupy k riešeniu problémov s koučovaným.

V podobných situáciách už pracovníci vedia zaujať postoj v mantineloch svojich kompetencií sami.

Ak pracovník môže využívať svoje vedomosti, skúsenosti a zručnosti, zvyšuje sa jeho sebavedomie a sebahodnota. Práca sa tak stáva zmysluplnejšou. Pracovník je motivovanejší a postupne sa stáva väčším expertom.

Manažér postupne zisťuje, na ktorých podriadených sa vie spoľahnúť, veriť im. Má možnosť obklopiť sa ľuďmi, ktorí vedia byť samostatní, zodpovední a posúvajú aj jeho samotného vpred.

Naučiť sa využívať operatívny koučing chce odvahu a čas.

Je to cesta, na ktorej konci je úspech.

Dovoľte mi sprevádzať vás na tejto ceste za úspechom.